Andrés Ramirez
« To keep the darkness sealed within » 

19.02.15 – 11.04.15  

  With the support of the Centre national des arts plastiques (CNAP) –  Grant for first exhibition

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    Exhibition views – Andrés Ramirez – « To keep the darkness sealed within »

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    Exhibition views – Andrés Ramirez – « To keep the darkness sealed within »

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    Exhibition views – Andrés Ramirez – « To keep the darkness sealed within »

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    Dissolving as I speak, 2015.
    Dessin numérique, impression sur plexiglass, peinture spray, peinture carrosserie, peinture base d’alcool, cadre aluminium.
    140 × 200 cm.

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    Exhibition views – Andrés Ramirez – « To keep the darkness sealed within »

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    Stalking, 2015.
    Dessin numérique, impression sur plexiglass, peinture spray, peinture carrosserie, peinture base d’alcool, cadre aluminium.
    200 × 200 cm

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    Exhibition views – Andrés Ramirez – « To keep the darkness sealed within »

« To keep the darkness sealed within » is the first solo exhibition by Andrés Ramirez in Galerie See studio.
Based on the analysis and reappropriation of various paradigms for industrial production and visual communication, Andrés Ramirez’s installation work is of a poetic arbitrariness, a form of “harsh-noise” spectral romanticism, almost psychotropic.
The convergence of the needs for efficiency, modularity and profitability in the industrial production defines various shapes in a hyper decisive manner. In the artist’s work, this formal specificity is used and diverted so as to define a certain degree of uncertainty: the shape reveals its intentionality but is kept apart from its functional subordination. Left to their esthetic potentialities and rearranged in the midst of this autonomous poetic order, the shapes only deliver their messages, their programmed contents, in a discontinuous, abstract and offensive way.
The painting’s frame is therefore updated via a symbolic extension corresponding to the contemporary technical shapes. Framing, unframing, reframing the gallery space, and the works themselves. Andrés Ramirez creates a metal structure that deploys itself on the gallery walls: dislocated frames in suspension define new perspectives, as well as new relations to the figure and background dichotomy, to the notion of two-dimensional surface and actual sculpture.
The sculptural ensembles, the digital printings on Plexiglas and the objects made out of plaster occupy the frames only partially, anchoring themselves in the intervals, allowing distances to emerge.
Transforming our perception of the space through the definition of a theoretical and tangible framework, “To keep the darkness sealed within” targets the structural and conceptual components of the pictorial medium in order to bring them back to the scale of the gallery space, creating a dysfunctional doubling of its architecture. The exhibition is to be understood as a global installation investing the place in its entirety, as a structure in dialogue with the images and volumes.

[...]
To keep the darkness sealed within
A moon‐piece to fetch up the golden cup

[The singing that follows is not in English. When this song was played at John Balance’s funeral
service, Peter Christopherson described it as “a language that only he knows”.]
Coil, Batwings.

L’œuvre d’Andrès Ramirez continue de remonter une ligne de production industrielle, et ouvre dans l’exposition « To keep the darkness sealed within » sur une scène médiatique :

Catherine Austin se fraya un chemin, à travers les éléments de l’exposition, vers le jeune homme à la peau sombre vêtu d’un manteau noir.

L’arrière‐plan se compose d’une structure d’acier, qui se déploie dans l’espace jusqu’à court‐circuiter la galerie. Branchées sur ce réseau, à la manière de panneaux électriques, trois grandes peintures diffusent de la distorsion graphique.

C’est une image générée, expliqua‐t‐elle. Traçage vectoriel, reconstitution cartographique des textures…» Tandis qu’elle le fixait, le visage lui sourit depuis la courbure du dôme, derrière l’ouragan au ralenti d’objets perdus.  

S’élevant dans une succession d’assemblages horizontaux, les profilés d’acier dessinent une armature englobante. Ce geste sculptural amorce une tension plastique, qui en jouant avec les peintures va de l’usinage se cristalliser dans l’accident.

Elle dit que c’est comme s’il y avait une zone de dépression dans les murs de son esprit, une ouverture, un puits, une cheminée, quelque chose comme ça, et de temps en temps son esprit est irrésistiblement attiré vers ce trou, aspiré par lui, disparaissant dans Dieu sait quoi.

Ce mouvement de piston, entre une organisation rationnalisée et son point d’effondrement, instaure le principe mécanique comme modèle conceptuel de l’exposition. Une grille se trace, un plan auquel les gestes se greffent et se réfèrent. Toutefois, ici les peintures font basculer ce mode opératoire industriel, propre à la pratique d’Andrès Ramirez, et l’orientent sous un nouvel angle : celui de la communication. L’œuvre s’éclaire alors d’une manière inédite. Elle se déplace, et évolue de l’horizon industriel au passage des médias.

Jean‐Baptiste Lenglet, février 2015